Byer og tettsteder der flere går, sykler og reiser kollektivt er positivt for både samfunnet og miljøet.
Aktive transportvaner styrker folkehelsen og øker livskvaliteten for den enkelte. Mindre biltrafikk gir bedre luftkvalitet og reduserer støy. Færre biler og parkeringsplasser frigjør plass til andre kvaliteter, og kan bidra til tryggere og mer attraktive byrom. Mindre trafikk gjør det også lettere å opprettholde kapasitet og tilgjengelighet på vegnettet, slik at de som er nødt til å bruke bil enkelt kan komme seg fram.
I byer og tettsteder kan mange gjøremål nås til fots og med sykkel, og særlig i sentrumsområdene. Her er det mulig å ta i bruk flere former for virkemidler for å øke andelen gående, syklister og kollektive reiser. Vi må fortsette å videreutvikle byer og tettsteder innenfra og ut med fortetting, transformasjon og god arealutnyttelse. Det bidrar til at flere steder har kortere avstander mellom bolig, skole, arbeid, butikk og aktiviteter. By- og tettstedsutvikling må prioritere attraktive og trafikksikre forbindelser som gjør det lettere for flere å gå, sykle eller ta bussen i dagliglivet. Effekten blir enda større ved mobilitetspåvirkende arbeid og infrastrukturtiltak i kombinasjon med areal- og parkeringstiltak.
Utenfor tettsteder er de daglige reisene lengre og færre, noe som gjør at personbilen er det mest brukte transportmiddelet. Der vil vi se tilrettelegging for gåing, sykling og kollektivtransport i sammenheng med trafikksikkerhet, tilrettelegging langs skoleveg og utbygging av vegnett.
Fylkeskommunen vil blant annet jobbe for gode og trafikksikre løsninger for gående, syklende og de som reiser kollektivt
Øyvind Nesvåg, Rogaland fylkeskommune